Kerana dunia bukan milik kita...

Niat yang ikhlas memastikan langkah sentiasa tepat

Matlamat yang jelas memastikan semangat sentiasa kuat

Kerana mati syaratnya bukanlah tua...

Tuesday, August 30, 2011

tragedi menjelang aidilfitri

Assalam semua.. Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin.. eeeehemm! tekak tiha ni sakit la pulak tetibe.. eh, afsal title post tiha kali ni pasal tragedi menjelang aidilfitri ek? oh.. sebenarnya, tiha nak cerita la sikit2...

semalam ialah hari yang paling memenatkan! hohoho~!  seharian di dapur! dari pagi sampai ke petang dan berlanjutan pula hingga ke malam.. mane tak nye,  keje kat dapur begitu berlambak-lambak..  rasanya, memang sampai tak cukup tangan dah tau..! 

hari semalam, ibuku yang tercinta telah pun memikirkan menu untuk raya hari ini.. macam biasa, rumah aku menu utama ialah mi kari, nasi himpit, rendang dan lemang..  yang bab rendang ni, ibu berhajat berhati besar nak buat rendang daging kambing.. mak cuma beli 2 kg daging.. mak ingatkan cukup! tetapi, alahai.. punye la sikitnyee! kalau kami sekeluarga makan, memang habis sampai licinlah! jadi, mak pun beli ayam 2 ekor nk buat rendang jugak sebagai penambahan.. huh~ penatnye la nk buat 2 rendang! 

yang 2 orang kakak aku pun buat la keje masing2. kak teh buat ini, kakak buat itu.. keje yang aku buat semalam mende ek? oh ya, semalam aku kupas kulit bawang yang memerlukan jumlah begitu banyak sekali, mesin cili api, cili kering, bawang2 untuk tumis ini, tumis itu, cuci pinggan, buat kek batik.. sehinggakan aku tidak berdaya lagi untuk berdiri.. sakit dah tumit kaki aku sampai ke malam!

sebenarnya, bukan yg ni tragedi menjelang aidilfitri.. cite nye macam ni..semalam, aku sebagai seorang ank prmpuan sedan memesin cili kering di dalam blender.. pas2, mak meminta aku untuk memesin bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas ape semua untuk di tumis masak rendang.. aku pun kelurkanlah cili kering daripada blender tersebut.. aku pun masukkan bahan2 yg mak suruh tadi..dah siap mesin, aku pun pergi ke luar untuk menghantar bawang yang telah dikisar tadi.. ( mak aku masak kat luar, baru rasa suasana nk raya) dah sampai kat luar, aku pun kelurkan bhn2 td daripada blender dgn menggunakan sudu..

setelah mengeluarkannya, aku pun mcm biasa sambung keje aku balik.. aku pun masukkan lagi cili kering untuk dikisar lagi.. ( tak pe cmpurkan cili dgn sisa2 bawng dalam blender tu.. nanti gune jugak cili tu..) masa aku kisar cili tu, tetibe blender tu berbunyi  agak kuat dan menakutkan aku ! 

"eh! apesal ni! tadi tak macam ni pun.. aduh! takutnye nk padam balik blender ni.. macam mana ni.."

masa berlari dengan pantas!

POMBB!!

oh tidak!! blender dah pecah! habis cili2 tadi terkeluar dari blender! aku pun tkan butang off! pecahnye tak teruk pun.. cume pecah besarnye lebih kurang 2 jari aku besarnye.. perghhhhhh! cuak giler aku ! keadaan menjadi kecoh! kedengaran suara yg bertanye, "eh! ape tadi? , macam mane bole jadi? , ade ape dlm blender tu smpai jadi gini?"

aku pun bukak la penutup blender tu..

"aduyai!!! patut lah! ade sudu dalam ni! aku keluarkan bawang tadi! ceh! kan da jadi gini.. cuai tol la.. "

itulah kecuaian yg telah aku buat utk raye tahun ni sebab terlalu penat menbuat keje persiapan raya.. jadi, angah pun pergi la kedai beli blender baru sekaligus nk service kereta.. maka, riwayat blender lama hanyalah di tong samaph.. kesian3

________tetibe teringatla pulak tragedi tahun2 sebelum ni.. 

gini kisahnya, aku dah merendang kelapa untuk dibuat kerisik pada satu malam.. (merendang kelapa ialah kita masak kelapa untuk buat kerisik tanpa menggunakan minyak..) esok tu pulak, puasa yang last.. jadi, keesokan harinya, memang sibuk suasana rumah aku. hari itu, aku pun cuci punggan dan aku pun tengot la kelapa yang aku dah rendang tu.. aku pun berkate di dalam hati,,, 

"hesh! kelapa ni macam tak coklat lagi je ni.. rendang lagi lah kelapa ni.." 

tetibe, andak panggil aku.. andak suruh aku basuh pasu yg ade dlm rumah ni rupanya.. aku pun basuh la pasu tu..masa aku basuh pasu tu, tetibe je..

"heeeeeeyyyyyy! sape yg tinggalkan kelapa macam ni!! dah hangus dah!!! astaghfirullahalazimmmmmm!!!"

oh tidak!!! mak aku dah marah!! aku cuak giler! ni semua sebab kebodohan dan kecuaianku!!!  aku pun masuk rumah.. Ya Allah! dah hitam legam pekat hangus kelapa tu! aku tak ngaku yg sbnrnye aku punye angkara! dah la masa tu kelapa susah nk cari! heshhh! afsal la aku ni cuai sangat!!??esok tu pulak raye.. aku pun mintak maaf dan mengakui kesalahan yg aku dah buat.. sesungguhnya, aku lah sebenrnye yg menjadikan kelapa itu hangus hitam legam~~

yg aku buat salah tu masa hari raya aidilfitri.. dalam tahun yg sama, hari raya aidiladha pulak, kak teh pun buat kes! dah la esok tu nk raye! nak tau tak ape yg kak teh dah buat??

kak teh meninggalkan saje nasi himpit yg ade dlm periuk di atas dapur arang kat luar! nk tau tak ape yg jadi?? hemm... hangus jugak la nasi tuh! dengan periuk2 sekali penuh dengah warne hitam sebab terbakar hangus... sampai sekarang, tak boleh hilang jugak kesan hangus tu..

hahaha.. ini semua sebab kepenatan dan kekalutan menjelang aidilfitri.. maka timbul lah tragedi-tragedi..

2 comments:

  1. hahahaha...baik nye tiha tolong mak kat dapor....

    ReplyDelete
  2. haha.. mende biase je, faiz.. dah biase..

    ReplyDelete