Kerana dunia bukan milik kita...

Niat yang ikhlas memastikan langkah sentiasa tepat

Matlamat yang jelas memastikan semangat sentiasa kuat

Kerana mati syaratnya bukanlah tua...

Friday, August 26, 2011

mercun merbahaya!

suatu hari, di satu malam yang hening sunyi lagi sepi.. hanya kedengaran bunyi pelik cengkerik menyanyi dan selawat dengan semangatnya umat islam menuanaikan terawih di surau Al-Mukmin Kg. Tg. Kerayong..

tiha dan kakanya serta adik permpuannya yang pelik tak pergi ke surau kerana penat yang teramat pada hari itu. tiha iaitu aku pun berhasrat dan berhajat untuk menghafal madah feqah.. tiba2 kedengaran suara budak2 yang teramat bising tahap gaban di dpn kawasan rumah aku. budak2 tersebut dengan tidak bertanggungjawab dan tidak ada rasa bersalah telah melontarkan mercun yang mengeluarkan bunyi yang amat dahsyat!

aku pun, apa lagi! terkejut tak terhingga dalam hati berkata sambil mulut terkumat kamit..

"hesh! panas tol hati ! tak pe sabar2"

aku pun sambung menghafal lagi.. budak2 tu tanpa rasa bersalah buat bising dan maen mercun lagi! yang adik aku hikmah ni tengok je intai dari tingkap!

DOMB!! pergh! kuat giler bunyi mercun tu sampai nak terpecah dah eardrum aku! dah macam berperang askar jepun dah rasanya ni!

"wey! afsal maen mercun kat sini haa?? buat bising je! ingat aok sorang je ade mercun! maen la mercun dalam rumah aok tuh! hesh! panaaasss! kang aku baling mercun masuk dalam rumah aok baru tau!" nah! dah keluar dah kata2 dari mulut aku dengan kuat dan lantangnya! aku pun nk bukak pintu nk marah budak2 tuh! budak2 tu, bile dengar je suara aku terus pecut lari! hahaha.. aku dgr bunyi tapak kaki dorang!

aku pun bukak pintu nampak lah diorang berlari-lari! yang aku terkejotnye, budak2 permpuan jugak maen mercun masa tu! hesh! apa lah budak nih! korang ingat aku tak de mercun ke?? berlambak mercun bola kat rumah aku sepacket! hahaha.. tapi, aku takot nk maen..  nk upload sbnrnye, tp comp tak betol sikit. nnti2 lah..

okay, pesanan dari tiha, jangan maen mercun! bahaya! kang putus jari tu kang! baru tahu padahnya!

No comments:

Post a Comment