Kerana dunia bukan milik kita...

Niat yang ikhlas memastikan langkah sentiasa tepat

Matlamat yang jelas memastikan semangat sentiasa kuat

Kerana mati syaratnya bukanlah tua...

Sunday, April 21, 2013

cahaya atas cahaya

Assalamualaikum sahabat !

cahaya atas cahaya? sebelum saya cakap tulis panjang2, saya nak tanya, awak dah khatam Quran? pernah tak awak perasaan salah satu ayat dalam kitab suci Kalamullah ada ayat nurun 'alannur yang bermaksud cahaya atas cahaya? 

Surah An-Nur ayat 35...
Maksudnya :  Allah pemberi cahaya kepada langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya seperti sebuah lubang yang tidak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, dan tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak daripada pohon yang diberkati, iaitu pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya saja hampir-hampir meneranginya, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahayaNya bagi orang yang Dia kehendaki dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

my ibu pernah pesan suruh baca ayat ini semasa hendak belajar. selain ayat 1000 dinar, ayat ni juga fadhilatnya dimurahkan rezeki.

comel kan ayat ni? 


BACA SINI

No comments:

Post a Comment